
STEM-strategin
Regeringen har lanserat en nationell STEM-strategi med syftet att stärka kompetensförsörjningen inom naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik (STEM*).
Denna strategi innehåller en rad åtgärder för att säkerställa att Sverige kan möta framtidens arbetsmarknadsbehov och driva innovation inom både privat och offentlig sektor.
Varför en STEM-strategi?
STEM-kompetens spelar en avgörande roll för Sveriges framtid, inte minst för att möjliggöra den gröna omställningen och bibehålla en stark välfärd.
Kunskaper inom naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik efterfrågas i alla sektorer av arbetsmarknaden.
Man behöver arbeta genom hela utbildningsystemet – från förskola till forskarutbildning – för att öka intresset och rekryteringen till STEM-utbildningar.
* STEM = Science, Technology, Engineering, Mathematics.
Utmaningar
- Andelen elever i årskurs 1 på teknik- och naturvetenskapsprogrammen i gymnasiet har minskat från 25 % (2017/18) till 21 % (2023/24).
- PISA-resultaten för matematik har försämrats: 27 % av eleverna i Sverige når inte baskunskapsnivån år 2022. 2018 var andelen 19 %.
- Kvinnliga studenter och elever med höga betyg i matematik väljer i för liten utsträckning högre utbildning inom STEM.
Mål
- Förskola och grundskola: I PISA-undersökningen år 2033 ska minst 15% av eleverna vara högpresterande i matematik.
- Gymnasiet: År 2035 ska andelen elever på teknik- och naturvetenskapsprogrammen öka till 25%.
- Högre utbildning: År 2035 ska antalet helårsstudenter inom teknik och naturvetenskap (inklusive basårsutbildningar) vara minst 90 000.
